tiistai 18. kesäkuuta 2019

Viime viikon laulukurssista


Olin viime viikolla Sirkan ja Ilonan laulukurssilla Helsingissä. Minulla oli myös muutamana päivänä töitäkin Lahdessa, mutta tunteja minulla oli kuitenkin vähemmän, niin sain kaiken hyödyn irti tästä laulukurssista. Samalla näin perhettäni Helsingissä ja olin useamman yön siellä.

Laulukurssin tarkoituksena minulla oli työstää kisakappaleitani näin kuukausi ennen Kangasniemen laulukilpailuja. Tämän viikon aikana sain vielä niin paljon apuja ja vinkkejä näiden kappaleiden suhteen. Olen nyt ollut todella iloinen, että pääsin tälle laulukurssille.

Laulukurssien ideanahan on, että ne ovat yleensä kestoltaan noin viikon pituisia. Voi olla myös lyhyempiäkin kursseja, mutta tämä taitaa olla se yleisin kesto. Jokainen oppilas kävi tunneilla päivittäin, ja tähän kurssiin sisältyi sekä laulutunnit että säestykset päivittäin. Ideana on myös mahdollisuuksien mukaan kuunnella muiden tunteja, ja tämähän se myös opettavaista onkin. Nyt vielä, kun itsekin opetan laulamista, oli todella mielenkiintoista seurata, miten Sirkka opetti muita laulajia. Monesti myös laulukursseilta tulee napattua omaan ohjelmistoon uusia kappaleita, mitä kuulee jonkun toisen laulavan. Yksi laulukurssin ehdottomia kohokohtia on päätöskonsertti, jossa kaikki halukkaat pääsevät esiintymään.

Äänitin kaikki tuntini tällä kurssilla, ja kuuntelin ne tuntien jälkeen saman päivän aikana. Mielestäni tämä äänittäminen on todella tärkeä asia, sillä sen avulla kuulee itsekin, miltä on tunnilla kuulostanut sekä voi kerrata vielä ne asiat, joista opettaja sanoi tunnilla. Osa opettajan sanomisista asioista saattaa myös mennä tunnilla ohi, eikä näin tunneilla tarvitse olla koko aika kirjoittamassa asioita ylös laulunuotteihin.

Nyt tässä on kilpailuihin juuri alle kuukausi, ja minulla on sopivasti aikaa harjoitella niitä asioita, joista minulle sanottiin kursseilla. Monet niistä asioista sain jo korjattua tunneilla, mutta kerkiän niitä vielä tässä varmistelemaan. Kisakuntoon pääseminen vaatii vielä sen, että harjoittelen päivittäin. Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että päivittäin täytyisi harjoitella tuntitolkulla. Harjoituksia on luonnollisesti erilaisia; joinakin päivinä harjoittelen tiettyjä haastavia kohtia ja taas toisina päivinä harjoittelen kestävyyttä, ja laulan kaikki kisakappaleeni läpi. Tärkeätä on myös harjoittelujen välissä rentoutua ja huolehtia omasta fyysisestä sekä psyykkisestä hyvinvoinnistaan. Olen varannut itselleni myös sekä jalka-, että käsihoidon ennen kilpailuja. Käsihoidon yhteydessä aion ottaa geelilakkauksetkin. Tähän hommaan kuuluu, että laulaja saa olla todella näyttävä lavalla.

Lähdemme nyt juhannukseksi mökille pariksi yöksi ja pääsen siellä sitten latailemaan akkujani luonnon keskelle. Laulamista kuitenkaan unohtamatta!


Ihanaa juhannusviikkoa kaikille lukijoilleni!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Duo Milja & Lotta

  Minulle on jäänyt muutama hyvä ystävä opiskeluajoilta, joihin pidän yhteyttä säännöllisesti. Yksi heistä on ystäväni Lotta, jonka kanssa m...