lauantai 24. syyskuuta 2016

Onni




Onni syntyy pienistä asioista. Monesti ihmisillä on liian suuret odotukset onnen suhteen tai odotukset kohdistuvat pääasiassa materialistisiin asioihin. Silloin ei välttämättä pystytä näkemään niitä asioita, joissa onni todella on.

Varmasti jokainen on nuorempana suunnitellut omaa elämäänsä ja miettinyt asioita, mitä tulisi olla esimerkiksi 30-vuotiaana. Lista on saattanut kuulostaa tältä: olen naimisissa, minulla on lapsia, asumme mieheni kanssa omakotitalossa, minulla on vakkarityö ja minulla on oma auto.
Odotukset voivat monesti olla kovat. Elämää ei kuitenkaan voi ennalta suunnitella, eikä mielestäni liikaa kannatakaan. Elämä ei mitenkään voi olla aina ruusuilla tanssimista, sillä elämään kuuluu myös ikäviä asioita ja vastoinkäymisiä. Niiden avulla opimme arvostamaan itselle tärkeitä asioita ja emme pidä niitä niin itsestäänselvyytenä.

Itse en ole koskaan kokenut materialistisia asioita tärkeiksi ja tiedän omasta kokemuksesta etteivät ne tuo ihmiselle onnea. Noin parikymppisenä asuin silloisen avomieheni kanssa lähes 100 neliön omistusasunnossa. Minulla oli vakkarityöpaikka ja omistin myös auton. Kun nyt mietin silloista elämääni, olin silloin onnettomampi kuin nykyisin. Elämässäni ei tällä hetkellä ole noita edellä mainittuja ylellisyyksiä, mutta elämässäni on nykyisin jotain muuta, joka on mielestäni vieläkin arvokkaampaa. Tällä hetkellä tärkeimmällä sijalla elämässäni ovat laulaminen ja rakas mieheni.

Noin vuosi sitten pysähdyin miettimään niitä kaikkia ihania asioita, mitä elämässäni jo sillä hetkellä oli. Silloin olin juuri päässyt Savonlinnan Oopperajuhlakuoroon ja opiskelin lamkilla viimeistä lukuvuotta. Tämän lisäksi arkea vierelläni jakoi tasavertainen kumppani. Kumppani, johon tiesin voivani luottaa sataprosenttisesti. Hänestä oli tullut sielunkumppanini ensin ystävyytemme ja siitä parin kuukauden päästä seurustelun myötä. Olimme tuolloin asuneet Paavolassa, viihtyisässä asunnossamme muutaman vuoden. Tämän lisäksi mietin ystäviäni ja perhettäni elämässäni. Tuolla hetkellä tajusin, miten hyvin minulla asiat ovatkaan elämässäni ja miten onnellinen olen. Yhtäkkiä se tunne alkoikin pelottamaan minua, sillä minulla ei ollut kertaakaan elämässäni aikaisemmin mennyt niin hyvin,  ja vieläpä samaan aikaan sekä henkilökohtaisessa elämässäni että lauluhommien osalta. Loppujen lopuksi jotain ikävää sitten täytyikin tapahtua ja minulta meni selkä iskiasvaivojen takia. Mutta osasin silloinkin nähdä ne hyvät asiat elämässäni. Ainakaan silloin omaa kumppaniaan ei pitänyt yhtään itsestäänselvyytenä. En tiedä, miten olisin pärjännyt ilman häntä.

Kun omaa elämäänsä miettii, aina kannattaisi miettiä nimenomaan niitä hyviä asioita elämässään, eikä niitä asioita, mitä elämästä puuttuu. Omaa elämää ei koskaan myöskään kannata verrata toisten ihmisten elämiin. Meillä jokaisella on oma polku kuljettavanamme elämässämme, eikä se polku ole muilla samanlainen. Onni on myös, jos pystyy olemaan onnellinen kaverin puolesta. Se kannattaa aina muistaa, ettei toisen ihmisen onni ole koskaan pois omasta onnesta. Mielestäni päinvastoin, parhaimmillaan toisen onni lisää myös omaa onnea.



Mistä asioista sinä olet onnellinen elämässäsi?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Duo Milja & Lotta

  Minulle on jäänyt muutama hyvä ystävä opiskeluajoilta, joihin pidän yhteyttä säännöllisesti. Yksi heistä on ystäväni Lotta, jonka kanssa m...