sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Ulkoa opettelu




Tässä postauksessa haluan jakaa teille ne keinot, jotka auttavat itseäni laulujen ulkoa opettelussa. Laulajan täytyy osata kappaleet niin hyvin, että ne muistaisi vaikka unissaankin. Näin pystytään varmistamaan mahdollisimman ehjä kokonaisuus esiintyessä.


Kuuntele paljon

Itse kuulun niihin ihmisiin, jotka oppivat paljon kuuntelun avulla. Nykyisin tapanani on aina tehdä soittolistat youtubeen niistä kappaleista, mitä milläkin hetkellä työstän. Näin kappaleet löytyvät aina nopeasti ja voin vaikka laittaa soittolistan puhelimestani soimaan samalla kun teen esimerkiksi ruokaa. Omasta mielestäni tätä keino toimii tehokkaimmin silloin kun on lenkillä. Raitis ilma ja liikunta auttavat ulkoa oppimista. Monesti saankin itseni lenkillä kiinni siitä, että tapailen sanoja lenkkipolulla. 

Kuuntelua on hyvä tehdä sekä nuotin kanssa että ilman. Riippuen vähän siitä, missä vaiheessa kappaleen työstäminen on. Kun kuuntelua tekee ilman nuottia, sitä alkaa automaattisesti miettimään, miten paljon kappaletta ylipäätään muistaa jo tässä vaiheessa ulkoa.
Olisi myös hyvä kuunnella ko. kappaletta usean eri laulajan esittämänä. Ei ole nimittäin yhtä oikeaa tapaa laulujen esittämiseen; kuuntelemalla eri laulajien versioita saa usean eri vaihtoehdon siitä, miten kappaletta voi esimerkiksi tulkita, missä voi tehdä hidastuksia (vaikka hidastukset yleensä lukevatkin nuotissa), saa vaihtoehtoja kadensseihin tai siihen, missä kohtaa voisi tehdä portamentoja.

 
Kirjoita sanat ulos nuoteista

Muistan, että tämän minulle neuvoi opettajani pop ja jazz-konservatorio aikoinani. Silloin käytin tätä keinoa enemmän kuin nykyisin. Viimeksi taisin hyödyntää tätä keinoa, kun harjoittelin kesää varten Otellon kuoro-osuudet ulkoa. Olin silloin flunssassa ja sanoja tuntui vaan olevan niin paljon. Tässä kohtaa sanojen kirjoittaminen nopeutti selkeästi ulkoa oppimista. Sitähän sanotaan, että parhaiten jokin asia jää mieleen, kun sen lukee ennen nukkumaanmenoa. Itselläni on tapana ollut pitää nämä paperit, joihin olen kirjoittanut sanat, yöpöydälläni.


Rakenna tarina mielessäsi

Viimeistään ulkoa opetteluvaiheessa kappale on käännetty sanasta sanaan mikäli kyseessä on ulkomainen kappale. Nykyisin omasta mielestäni käännös tulisi kuitenkin tehdä mielellään jo ennen kuin kappaletta alkaa harjoittelemaan. Tätä keinoa käyttäessä laulaja saa apuja sekä laulun tulkintaan että ulkoa opetteluun. Lisäksi tämä on hyvin tärkeätä tulkinnan kannalta, sillä näin kappale saa "raamit". Itse alan parhaimmillani näkemään kuvia esiintymistilanteessa, mutta se vaatii, että olen tehnyt tämän vaiheen huolellisesti.


Lausu sanoja

Tuttu lausahdus, jonka olen monesti kuullut opettajan suusta on: "Laula kuin puhuisit" tai "puheen kautta". Sanojen lausuminen on hyvä keino esimerkiksi ulkomaisten kappaleiden opettelussa. Toki tätä on hyvä käyttää myös kotimaisten kappaleiden harjoittelussa. Silloin laulamisen voi unohtaa hetkeksi ja keskittyä lausumaan kappaleen sanoja kuin runoa. Tätä harjoitusta tehdessäni mietin itse samalla myös syvällisemmin sitä, mistä kappaleessa lauletaankaan. Harjoitusta tehdessä pystyy samalla treenaamaan sanojen lausumista ja artikulaatiota ylipäätään. Esimerkiksi saksan kielisissä kappaleissa käytän tätä keinoa paljon.


Laula paljon

Ulkoa opetteluvaiheessa itseni täytyy myös luonnollisesti laulaa paljon näitä ulkoa opeteltavia lauluja. Kappaleen läpi laulaminen ei pidemmän päälle kannata. Pian sitä jo huomaa, mitkä kohdat muistaa ulkoa ja missä kohdissa on vielä epäselvyyksiä. Tällaisessa tapauksessa en läpilaula kappaletta, vaan harjoittelen ainoastaan haastavaa/haastavia kohtia. Hyvä ja turvallinen paikka kokeilla ulkoa laulamista on oma laulutunti. Laittaa vain nuotin sivuun ja päättää ettei katso nuottia.


Tee itsellesi muistisääntöjä

Muistisääntöjen tekeminen on aina kannattavaa. Minulla on osittain valokuvamuisti ja siitä on apua paljonkin. Itse teen muistisääntöjä paljon varsinkin ulkoa opettelun alkuvaiheessa. Kun kappaleen työstäminen etenee, osan tekemistäni muistisäännöistä saatan jättää pois mikäli en tarvitse niitä enää. Muistisäännöt voivat koskea montaakin eri asiaa; kappaleen sanoja, alku-, väli-, tai loppusoittoa, kappaleen melodiaa, kappaleen rakennetta jne...


Yhtenä uutena teoksena minulla on nyt työn alla Vivaldin D-duuri messu (RV 588). Laulan nykyisin  Anastasia-ensemblessä, jonka kanssa esitämme tämän edellä mainitun teoksen ensi kuussa. Saan itse vielä kunnian laulaa teoksen sopraanosoolot. Kirkkoteoksia ei kuitenkaan tarvitse osata täysin ulkoa, sillä esityksissä meillä on nuotit. Pyrin siitäkin huolimatta osaamaan aina mahdollisimman paljon ulkoa, sillä silloin pystyy keskittymään siihen tärkeimpään, eli tulkintaan ja johtajan seuraamiseen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Duo Milja & Lotta

  Minulle on jäänyt muutama hyvä ystävä opiskeluajoilta, joihin pidän yhteyttä säännöllisesti. Yksi heistä on ystäväni Lotta, jonka kanssa m...