tiistai 19. maaliskuuta 2019

Häämatka osa II

Heippa kaikille, ja ihanaa viikon alkua!

Tässä nyt tämä toinen lupaamani postaus häämatkastamme ja nimenomaan retkistä sekä nähtävyyksistä, joita kävimme katsomassa.

Siitä tuli nyt lauantaina kolme viikkoa, kun saavuimme Suomeen matkaltamme. Itse kerkesin olemaan töissä viikon, kun flunssa iski päälle. Nyt molemmat työni rullaaavat taas mukavasti ja odotan kovasti jo kevättä.

Yllä olevat kuvat ovat Khao Lakin Lamru kansallispuistosta. Maisemat olivat siellä upeat, kuten kuvista näkyy. Kävelimme siellä melko haastavaa luontopolkua, jonka päätteeksi pääsimme upealle hiekkarannalle.

Kansallispuiston jälkeen matkamme jatkui viisitasoiselle Ton Chong Fa vesiputoukselle. Myös täällä oli melko haastava maasto. Vesiputous oli näyttävä ja siellä oli mukavan viileä. Paikalle oli tullut myös paikallisia asukkaita suojaan auringonpaisteelta.

Khao Lakin kylä on erityisesti perheellisten ja vanhempien ihmisten suosima paikka. Varsinaisia yökerhoja siellä ei juurikaan ole, pääkadulla muutama. Pääkadulla kävimme esimerkiksi Tsunamimuseossa. Siellä oli tietoa, kuvia ja videomateriaalia vuoden 2004 tsunamista. Khao Lak oli yksi niistä paikoista, joihin tsunami iski tuolloin pahasti. Museon vieressä on aukio, jossa on poliisivene muistomerkkinä tsunamista. Poliisivene oli satamassa tsunamin iskiessä ja aalto toi sen nykyiselle paikalleen noin 2 km rannasta.

Olimme yhdellä Aurinkomatkojen retkellä, jonka pääkohde oli James Bond -saari. Matka oli samalla myös aikamoinen tietopaketti Thaimaasta. Tällä retkellä liikuimme kolmella eri kulkuneuvolla: linja-autolla, pitkähäntäveneellä sekä kanootilla. Retken aluksi pääsimme näkemään, miten paikallinen perheyritys valmisti raakakumia. Sen jälkeen kävimme Apinatemppelissä, jossa naisten täytyi peittää olkapäät sekä polvet. Temppelin edustalla näimme myös apinoita, joita osa ihmisistä ruokkivat.

Apinatemppelin jälkeen matkamme jatkui melontapaikalle. Menimme sinne rannasta ensin pitkähäntäveneen kyydissä.

Kanoottiretken jälkeen jatkoimme matkaa jälleen pitkähäntäveneellä. Seuraava kohteemme oli Kalastajakylä. Tämä kylä on rakennettu veden päälle. Pääsimme kurkistamaan kyläläisten elämään: kävimme katsomassa paikallista koulua, jossa oli opetus juuri menossa, söimme kylässä lounaan ja kiersimme erilaisia kojuja sekä näimme myös sen, että kodit tässä kylässä ovat varsin vaatimattomia.

Jatkoimme matkaa jälleen pitkähäntäveneellä, ja seuraavaksi olikin vuorossa matkan pääkohde eli James Bond -saari. Saari on tullut tunnetuksi James Bond -elokuvasta 007 ja kultainen ase.

Tämä yhden päivän kestänyt reissu oli yksi ehdottomia matkamme kohokohtia, jonka aikana näimme paljon paikallista kulttuuria ja tapoja.

Kävimme myös Khao Lakissa perhos - ja orkideapuutarhassa

Matkamme oli hyvinkin onnistunut ja kyllähän Thaimaahan voisi mennä uudestaankin. Nyt kuitenkin keskitytään taas muihin kivoihin asioihin elämässämme.