sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Koelaulua ja kuohuvaa


Viikko on taas mennyt nopeasti. Tälläkin viikolla minulla on ollut joka päivä jotain kouluhommia, treenejä jne.. Viikot menevät niin nopeasti, että olen huomannut nykyisin tekeväni postausta vain viikonloppuisin. Eipä ainakaan kerkiä tulemaan tylsää, kun on koko aika jotain tiedossa. Viikonloppuna olin Helsingissä koelaulussa ja oopperatreeneissä.

Koulumme tulevan prokkiksen roolijako on nyt tehty. Odotan tätä prokkista jo innolla. Sitä ennen kuitenkin pukkaa toista oopperaprokkista, jonka musiikkiharjoitukset meillä ovat jo täydessä vauhdissa.

Eilen minulla oli koelaulu Savonlinnan Oopperakuoroon. Näin samalla veljeäni ja ystävääni, johon olen tutustunut Joutsenon laulukurssilla vuosi sitten. Nykyisin hän asuu Oulussa, mutta tämä koelaulu toi meidät samana päivänä Helsinkiin. Oli mahtavaa tavata häntä pitkästä aikaa. Meillä oli myös mielenkiintoisia puheenaiheita. Saman alan ihmisten kanssa on vaan paljon helpommin samalla aaltopituudella. Muutamia poikkeuksia toki lukuunottamatta. 

Koelaulu meni mielestäni ihan hyvin. Mitään varsinaista mokaa ei käynyt, mutta ei mulla silti ollut sellaista fiilistä, että olisi mennyt todella hyvinkään. Pieni rutiininomainen fiilis mulla oli sen jälkeen ja olin myös sitä mieltä, että olisin voinut tulkita tekstiä paremmin. Se, mikä oli hauskaa, että säestäjäni koelaulussa oli sama säestäjä, joka minua säesti Kangasniemen laulukilpailuissakin. Kappalekin oli sama kuin siellä, mutta nyt jätin resitatiivin pois. Jokaisella laulajalla oli kuitenkin aikaa vain 4 minuuttia ja kello alkoi raksuttaa samantien, kun astui saliin.

Koelaulun jälkeen palkitsimme ystäväni kanssa itsemme kuohuvalla


Olin tänään aamulenkillä seurasaaressa ennen oopperatreenejämme. Sääkin oli niin upea. Otin muutamia kuvia lenkiltäni.

Oopperatreeneistä
Tämmöisen viikonlopun jälkeen on niin mukavaa tulla kotiin. On ihanaa, kun joku odottaa kotona. Niinkuin varmasti postauksistani on tullut ilmi, että muusikon työaika eroaa paljon ns. normaalista työajasta. Muusikolla on myös todella vähän vapaata ja se vapaa-ajan käsite ei ole meillä edes niin selvä. Vaikka ei olisikaan opetusta, keikkaa tai treeniä, on myös paljon työtä, mitä muusikko joutuu tekemään omalla ajallaan. 


Esimerkiksi minun tämäniltainen työni on ollut kääntää kaksi kappaletta, jotka esitän meidän koulussa lamkin ja consan yhteisessä konsertissa 8.10.

En kuitenkaan vaihtaisi alaani mihinkään toiseen, sillä muita vaihtoehtoja ei vaan ole. Tämä on elämäntapani ja muuta en haluaisikaan tehdä!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Duo Milja & Lotta

  Minulle on jäänyt muutama hyvä ystävä opiskeluajoilta, joihin pidän yhteyttä säännöllisesti. Yksi heistä on ystäväni Lotta, jonka kanssa m...