tiistai 13. toukokuuta 2014

Kohti C-kurssia

Olen maininnut aikaisemmissa teksteissäni, että minulla on tulossa laulun C-kurssi. Kurssin vaatimuksena on tutustua 80 lauluun oman opettajan kanssa viikoittain pidettävillä laulutunneilla, osallistua vuosittain vuosiresitaaleihin ja opetella 10 ensimmäistä Marchesia. Kurssi suoritetaan pitämällä konsertti, jossa esitetään 7 kappaletta eri osastoista ja lopuksi arvotaan 10:stä Marchesista yksi kappale esitettäväksi. Tämän jälkeen lautakunta antaa palautteen ja arvosanan.

Itselläni tämä konsertti on ylihuomenna. Odotan sitä innolla, vaikka kyllä se vähän jännittääkin. Pidän kuitenkin esiintymisestä paljon ja varsinkin muiden edessä laulamisesta. Esiintymisissäni varmasti auttaa se, että olen esiintynyt yksin laulaen jo 10-vuotiaana.  



Klassisen musiikin perinteisiin kuuluu, että esiintyjät ja varsinkin solistit pukeutuvat hyvin juhlavasti. Laulajille erityisen tärkeätä on laittaa hiukset kamapaukselle, kasvoihin laitetaan meikkiä ja he saattavat käyttää myös näyttäviä koruja. 

Ostin tänä keväänä itselleni iltapuvun näitä esiintymisiä varten. Tähän asti olen pärjännyt polveen asti olevilla mekoilla, mutta enää en pärjääkään pelkästään niillä. Tulevissa Kangasniemen laulukilpailuissakin on ihan välttämätöntä, että minulla on ylläni iltapuku. Ensimmäinen lauluesiintyminen, johon aion laittaa tuon iltapuvun, on ylihuominen konserttini. 

Ylihuomista konserttiani varten minun on täytynyt hoitaa myös useampia käytännön asioita. Ostamani iltapuku oli minulle aluksi liian pitkä ja noudin sen tänään ompelijalta lyhennettynä. Olen myös varannut ylihuomiseksi kampaajan, niin minun ei tarvitse tehdä juhlakampaustani itse. Avomieheni aikoo kuvata konserttini ja äänitämme sen myös äänityslaitteellani. Silloin pystyn jälkikäteen kuuntelemaan konserttiani ja ymmärtämään, missä asioissa minulla on vielä parannettavaa.

Konserttini jälkeen olemme menossa syömään läheisteni kanssa. Se on ollut meillä tapana jo jonkun aikaa. Tiedän, että tulen saamaan palautetta omalta äidiltäni, joka on myös laulaja/muusikko. Hänellä on aina mielipiteensä sanottavanaan. Kuuntelen palautetta mielellään myös omilta opiskelukavereiltani.

Kaikki vaadittava työ on jo tehtynä. Konserttikappaleitani on harjoiteltu niin paljon, että osaan ne hyvin. Asia,mikä vaikuttaa nyt lopputulokseen, on oma keskittyminen.

Odotan ylihuomista jännityksellä ja hyvillä mielin. Kerron tulevassa tekstissäni konsertin jälkeisistä tunnelmistani.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Duo Milja & Lotta

  Minulle on jäänyt muutama hyvä ystävä opiskeluajoilta, joihin pidän yhteyttä säännöllisesti. Yksi heistä on ystäväni Lotta, jonka kanssa m...